Home » STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH


Zarządzenie Nr 4/2024

Kierownika Miejsko – Gminnego

Ośrodka Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej
z dnia 1 sierpnia 2024r.

w sprawie: wprowadzenia standardów ochrony małoletnich

w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej

 Na podstawie :

1) Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 560.)

2) Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606)

3) Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 424)

4) Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U z 2024 r. poz. 17)

5) Konwencji o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.)

6) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz.1870)

zarządzam, co następuje:

§ 1

Wprowadza się Standardy ochrony małoletnich w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia

§ 2

Zobowiązuję się pracowników Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej do zapoznania z Standardami poprzez potwierdzenie tego faktu stosownym oświadczeniem stanowiącym załącznik Nr 1 do Standardów

§ 3

 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik do Zarządzenia Nr 4/2024

Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Kalwarii Zebrzydowskiej

z dnia 1 sierpnia 2024r.

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§1

1. Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich. „Standardy ochrony małoletnich” to jeden z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem stanowiący formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających ich skuteczniejszą ochronę przed krzywdzeniem.

2. Niniejsze standardy określają najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, będących podopiecznymi Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej, określanego dalej jako MGOPS

3. Głównym celem niniejszych Standardów jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim, dbałość o ich dobro, uwzględnienie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

4. Szczegółowe cele niniejszych Standardów to:

-) zwrócenie uwagi pracowników Ośrodka na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem,

-) prowadzenie działalności profilaktycznej w zakresie zapewnienia ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

§2

W niniejszych Standardach zastosowano terminy, które oznaczają:

1. dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia,

2. opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic/opiekun prawny/ opiekun faktyczny, w myśl niniejszych Standardów opiekunem jest również rodzic zastępczy,

3. zgoda opiekuna dziecka- oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/ opiekunów prawnych/ opiekunów faktycznych,

4. dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka,

5. krzywdzenie małoletniego – każde działanie, które powoduje, że dziecko doświadcza krzywdy fizycznej, psychicznej, seksualnej, innej oraz zaniedbywania, to również brak działania ze strony osoby, instytucji lub społeczeństwa oraz rezultat bezczynności, który ogranicza równe prawa dziecka i zakłóca jego optymalny rozwój, krzywdzeniem małoletniego jest m.in.:

– przemoc fizyczna – naruszenie nietykalności cielesnej, czyli wszelkiego rodzaju działanie wobec dziecka, które powoduje urazy na jego ciele, np. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne, itp.,

– przemoc emocjonalna – naruszenie godności osobistej dziecka, czyli poniżanie, upokarzanie, a także wszelkie działania ukierunkowane na wyrządzenie szkody psychicznej np. poprzez wyzywanie, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, warunkowanie miłości, emocjonalne odrzucenie, zastraszanie, nieposzanowanie potrzeb, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań nieadekwatnych do wieku, którym nie jest ono w stanie sprostać itp.,

– wykorzystanie seksualne – naruszenie intymności, czyli każde zachowanie osoby dorosłej angażujące dziecko do aktywności seksualnej, dotyczy zarówno działań związanych z kontaktem fizycznym ( np. dotykanie miejsc intymnych dziecka, współżycie z dzieckiem), jak i bez kontaktu fizycznego ( np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, ekshibicjonizm)

– zaniedbywanie – naruszenie obowiązku do opieki ze strony bliskich, czyli niezaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka, zarówno fizycznych ( takich jak prawo ochrony zdrowia, edukacji, czy prawidłowego odżywiania, adekwatne ubranie), jak i psychicznych ( np. zapewnienie bezpieczeństwa, miłości, troski, szacunku, akceptacji, wsparcia),

§3

Pracownicy Ośrodka w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitorują sytuację oraz stosują zasady określone w niniejszych Standardach.

Rozdział II

Zasady zatrudniania pracowników/ zleceniobiorców Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej w celu ochrony dzieci przed krzywdzeniem

§4

1. Ośrodek zobowiązuje się przeciwdziałać krzywdzeniu dzieci również poprzez właściwy dobór pracowników.

2. Na etapie rekrutacji pracowników do Ośrodka sprawdzane są m.in.: wykształcenie, kompetencje i doświadczenie.

3. Ośrodek będzie stosował te same kryteria w przypadku zewnętrznych Wykonawców usług.

4. Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej przed zawarciem stosunku pracy/ umowy cywilnoprawnej, niezależnie od terminu jej trwania:

-) uzyskuje informacje czy dane osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym,

-) wymaga od pracownika/Zleceniobiorcy przedłożenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego

5. Pracownik/Zleceniobiorca składa przed nawiązaniem stosunku pracy pisemne potwierdzenie spełniania warunku: posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych, że nie toczy się przeciwko kandydatowi postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne.

6. Oświadczenia, o których mowa w pkt 5, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

7. Pracownik/Zleceniobiorca przed rozpoczęciem realizacji usługi na rzecz małoletnich zobowiązany jest do zapoznania się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w Miejsko- Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej oraz polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.

8. Potwierdzenie zapoznania się z w/w dokumentami oraz oświadczenia o zobowiązaniu się do ich przestrzegania składane jest w formie pisemnej.

9. Kierownik Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej umożliwia pracownikom udział w szkoleniach z zakresu ochrony dzieci przed krzywdzeniem (w tym identyfikowanie sytuacji stwarzających ryzyko krzywdzenia dzieci oraz symptomy krzywdzenia i plan wsparcia dziecka krzywdzonego).

Rozdział III

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi a pracownikami Ośrodka

§5

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi a pracownikami Ośrodka:

1. Pracownik zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, niepełnosprawności, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądu dziecka,

2. Pracownik zobowiązany jest do równego traktowania dziecka, nie może faworyzować dzieci, powinien doceniać i szanować dzieci,

3. Pracownikowi nie wolno w obecności dziecka niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym, czy zachowywać się w obecności dziecka w sposób niestosowny,

4. Pracownik Ośrodka zobowiązany jest do utrzymania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat, bądź działanie wobec dziecka jest adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci,

5. Pracownik Ośrodka powinien działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych współpracowników, tak aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania, powinien być zawsze przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.

6. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu niniejszych Standardów zobowiązany jest do bezzwłocznego poinformowania Kierownika Ośrodka.

§6

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi a pracownikami Ośrodka poza godzinami pracy:

1. Co do zasady kontakt pracownika Ośrodka z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy,

2. Pracownik Ośrodka nie może zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy, obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji tj.: prywatny telefon, e-mail, komunikatory , czy media społecznościowe,

3. Jeżeli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/ opiekunami prawnymi/opiekunami tymczasowymi poza godzinami pracy są służbowe kanały komunikacji tj. służbowy telefon, e-mail,

4. Utrzymanie relacji towarzyskich lub rodzinnych ( jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni/ opiekunowie tymczasowi są osobami bliskimi wobec pracownika Ośrodka, wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących dzieci i ich rodziców/opiekunów prawnych/ opiekunów tymczasowych.

§7

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi a pracownikami Ośrodka on-line:

1. Pracownik nie może nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez np.: przyjmowanie lub wysyłanie zaproszeń w Internecie, w tym w mediach społecznościowych,

2. Pracownik Ośrodka powinien być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej aktywności w Internecie, w tym w mediach społecznościowych

Rozdział IV

Rozpoznanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

§8

1. Pracownicy Ośrodka posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich m.in. tj.:

– dziecko ma widoczne obrażenia ciała ( siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić,

– dziecko jest zaniedbane,

– dziecko boi się rodzica/ opiekuna prawnego opiekuna tymczasowego lub/ i boi się przed powrotem do domu,

– dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne m.in. tj. bóle brzucha, bóle głowy, mdłości,

– dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp.,

– dziecko zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.,

– dziecko używa wyrobów tytoniowych, alkoholu, środków psychoaktywnych, innych,

– dziecko w rozmowach, w zachowaniu, w pracach artystycznych, przejawia dominowanie elementów/motywów seksualnych,

– dziecko ucieka z domu,

– dziecko mówi o krzywdzeniu, przemocy, itp.

2. Jeżeli z objawami u dziecka współwystępują określone zachowania rodziców/ opiekunów prawnych/ opiekunów tymczasowych, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone może być uzasadnione.

3. Jeśli zachodzi taka konieczność, to każdy pracownik Ośrodka ma obowiązek zapewnić dziecku pierwszą pomoc, w tym pomoc medyczną i/lub pomoc psychologiczną poprzez kontakt indywidualny z psychologiem

4. Pracownicy Ośrodka monitorują sytuację poprzez obserwację dziecka, objętego pomocą Ośrodka.

Dział V

Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego

§9

1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego każdy pracownik MGOPS/ Zleceniobiorca ma obowiązek niezwłocznego poinformowania bezpośredniego przełożonego o tym fakcie w formie ustnej, a także formie pisemnej, poprzez przedłożenie notatki służbowej.

2. Kierownik MGOPS, na podstawie uzyskanej informacji, zleca pracownikowi socjalnemu nadzorującemu teren, w którym dochodzi do podejrzenia krzywdzenia małoletniego uruchomienie działań interwencyjnych i pomocowych, zgodnie ze swoimi kompetencjami i obowiązującymi przepisami prawa

3. W sytuacji zagrożenia zdrowia i życia pracownicy MGOPS w porozumieniu z Kierownikiem MGOPS, ustalają priorytet podejmowanych działań, dotyczących zabezpieczenia dziecka.

Wszczęcie procedury „Niebieskie Karty”

§10

1. Obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” i wypełnienia formularza Niebieska Karta A spoczywa na wszystkich pracownikach socjalnych i asystencie rodziny zatrudnionych w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej

2. W przypadku powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpywać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy
o przeciwdziałaniu przemocy domowej, pracownicy o których mowa powyżej mają obowiązek wypełnić formularz Niebieskiej Karty A niezwłocznie po powzięciu informacji o zaistnieniu ku temu przesłanek

3. Wypełniając formularz Niebieskiej Karty A pracownik stosuje zasady wynikające
z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz z rozporządzenia wykonawczego, w tym przekazuje osobie doznającej przemocy domowej formularz Niebieskiej Karty B

4. Po wypełnieniu formularza Niebieska Karta A pracownik wszczynający procedurę „Niebieskie Karty” ma obowiązek przekazać ten formularz do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego lub innego członka ZI w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej w terminie do 5 dni roboczych. Za dni robocze przyjmuje się dni pracy Ośrodka

Zasady bezpiecznego kontaktu psychoterapeuty zatrudnionego
w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej
w Kalwarii Zebrzydowskiej z małoletnim

§ 11

1. Przed rozpoczęciem współpracy psychoterapeuta:

a) przedstawia małoletniemu i jego opiekunom zasady współpracy (pisemnie lub ustnie)
i prosi o potwierdzenie, że wyrażają na nie zgodę

b) prosi opiekunów, a w przypadku, gdy małoletni ukończył 16 lat – także jego, o wyrażenie zgody na świadczenie konkretnej usługi (konsultacja, diagnoza, terapia itp.)

2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obydwojgu rodzicom, wskazane, ale nie niezbędne, jest uzyskanie zgody obydwojga rodziców. Jeżeli nie ma możliwości uzyskania zgody obydwojga rodziców, wystarczająca jest zgoda jednego z nich. W przypadku braku porozumienia między rodzicami, psychoterapeuta informuje ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy spornej przez sąd

3. Na pierwszym spotkaniu z małoletnim psychoterapeuta:

a) przedstawia się, mówi kim jest i na czym będzie polegać jego współpraca z małoletnim
(np. o czym będą rozmawiać, jak będą wyglądały spotkania itp.)

b) informuje małoletniego, że w każdej chwili może zadawać pytania oraz informować
o problemach, trudnych sytuacjach, np. w domu lub w szkole

c) psychoterapeuta ustala z opiekunami czy i w jakim zakresie będą oni uczestniczyć
w spotkaniach z małoletnim. Jeżeli okaże się, że małoletni potrzebuje obecności opiekuna
w większym zakresie, pierwotnie ustalone zasady mogą zostać zmodyfikowane

4. Przy każdym kontakcie z małoletnim psychoterapeuta bierze pod uwagę jego wiek, stan zdrowia, możliwości poznawcze i indywidualne potrzeby

5. Wszystkie informacje psychoterapeuta przekazuje małoletniemu w sposób dostosowany do jego wieku i możliwości poznawczych

6. Psychoterapeuta zwraca się do małoletniego po imieniu, w preferowanej przez niego formie

7. Kontakt fizyczny z małoletnim, który jest niezwiązany z udzielaniem świadczenia medycznego, może odbywać się wyłącznie za zgodą dziecka i zgodnie z jego potrzebą

8. Psychoterapeuta nie ignoruje i nie bagatelizuje odczuć małoletniego, np. strachu, wstydu, niepewności co do nowej sytuacji

9. Małoletni ma prawo do własnych opinii i poglądów, musi je jednak wyrażać w sposób kulturalny i z szacunkiem dla innych

10. Psychoterapeuta nie kontaktuje się małoletnim prywatnie poprzez wiadomości sms lub portale społecznościowe bez wiedzy i zgody jego opiekunów

11. Małoletniemu przysługuje prawo do poufności. Psychoterapeuta przekazuje opiekunom tylko ogólne wnioski i zalecenia z przebiegu spotkania z małoletnim

12. Jeżeli psychoterapeuta rozmawia z opiekunem na temat sytuacji małoletniego, stara się, aby małoletni nie był obecny przy rozmowie. Jeżeli obecność małoletniego jest niezbędna, psychoterapeuta pamięta o tym w czasie rozmowy i kieruje swoje wypowiedzi do wszystkich obecnych

13. Psychoterapeuta może zawsze, jeżeli zauważy taką potrzebę, zasugerować opiekunom kontakt z innym specjalistą, np. psychiatrą

Zasady podejmowania interwencji przez psychoterapeutę w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub posiadania takich informacji

§ 12

1. Psychoterapeuta posiada odpowiednią wiedzę i w trakcie wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

2. Psychoterapeuta reaguje zawsze, gdy podejrzewa krzywdzenie małoletniego lub uzyska takie informacje

3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, psychoterapeuta może w pierwszej kolejności porozmawiać z opiekunami małoletniego, przekazując im informacje na temat dostępnej oferty wsparcia

4. Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, przemoc wobec małoletniego lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie

5. Jeżeli psychoterapeuta podejrzewa, że małoletni jest krzywdzony lub zostało to zgłoszone przez małoletniego lub jego opiekuna, a nie jest zagrożone życie lub zdrowie małoletniego, psychoterapeuta sporządza notatkę i przekazuje ją osobie odpowiedzialnej za ochronę małoletnich w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej

6. Osoba odpowiedzialna za ochronę małoletnich w MGOPS zapoznaje się ze sprawą
i podejmuje decyzję co do dalszych działań

7. W przypadku, gdy wobec małoletniego popełniono przestępstwo, osoba odpowiedzialna za ochronę małoletnich w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
i przekazuje je do właściwego ze względu na zamieszkanie Komisariatu Policji lub Prokuratury Rejonowej

8. W przypadku rozmowy z opiekunami, gdy wyniknie, że nie są oni zainteresowani pomocą małoletniemu lub ignorują zdarzenie, osoba odpowiedzialna za ochronę małoletnich
w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego Sądu Rodzinnego

9. W przypadku ustaleń z których wynika, że opiekunowie zaniedbują potrzeby psychofizyczne małoletniego lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, a także gdy stosuje przemoc wobec dziecka konieczne jest wszczęcie procedury „Niebieskie Karty”

10. W sytuacji, gdy sprawą krzywdzenia małoletniego zajmą się inne służby pomocowe
(np. Sąd, Policja, Prokuratura) psychoterapeuta może kontynuować terapię, chyba że z uwagi na dobro małoletniego nie będzie to wskazane

11. Psychoterapeuta może też ustalić, w porozumieniu z innymi służbami pomocowymi lub specjalistami plan pomocy małoletniemu

Rozdział VI

Zasady ochrony danych osobowych i wizerunku małoletnich

§13

1. Dane osobowe małoletnich podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – ,,RODO”) oraz w ustawie z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych

2. Pracownik Ośrodka ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposoby zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.

3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

4. Pracownik Ośrodka nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego rodzicu/ opiekunie prawnym / opiekunie tymczasowym.

5. Pracownikowi Ośrodka nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka ( tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Ośrodka.

6. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych rodzica/ opiekuna prawnego/ opiekuna tymczasowego małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

§14

1.Niniejsze standardy są ogólnodostępnym dokumentem dla pracowników Ośrodka, małoletnich i ich rodziców/ opiekunów prawnych / opiekunów tymczasowych.

Niniejsze Standardy dostępne są w MGOPS w Kalwarii Zebrzydowskiej, oraz na stronie internetowej.

2. Pracownicy Ośrodka mają obowiązek przestrzegać niniejszych Standardów i jego załączników.

3. Zmiany lub uzupełnienia niniejszych Standardów dokonywane są w formie pisemnej.

4.Do wszelkich spraw nieuregulowanych niniejszymi Standardami mają zastosowanie odpowiednie przepisy.

Załącznik Nr 1

do Standardów ochrony małoletnich

Kalwaria Zebrzydowska, dnia ……………………

OŚWIADCZENIE

Imię i nazwisko pracownika ___________________________________________________

Oświadczam, że zapoznałem/łam się z treścią ,, Standardów ochrony małoletnich w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kalwarii Zebrzydowskiej ”, przyjmuję do wiadomości postanowienia w nim zawarte oraz jednocześnie zobowiązuję się do ich przestrzegania.

…………………………………………….

(podpis pracownika )

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

Al. Jana Pawła II 7
34-130 Kalwaria Zebrzydowska

e-mail:

biuro@mgopskalwariaz.com.pl

GODZINY PRACY

poniedziałek- 7.30-15.30

wtorek 7.30-18.00

(od 15.30 do 18.00

w formie dyżuru)

środa-7.30-15.30

czwartek-7.30-15.30

piątek- 7.30-15.30

 

Tel:  33 876 51 66

Tel:  33 876 47 65

Świadczenia Rodzinne

Tel:  33 872 51 00

Pracownicy Socjalni pokój 26

Tel: 579-497-515

Adres skrytki ePUAP /2852ghrubi/skrytka

 

Przydatne strony